חברת IPC גאה לנהל את פורום מנהלי הרכש של ישראל!
הפורום מאגד את מנהלי הרכש של אינספור ארגונים מובילים, מוסדות, חברות ממשלתיות וחברות פרטיות. ביחד יצרנו אגד של מנהלי רכש שחושב על רכש, חי את הרכש ועסוק ברכש מכל אספקט אפשרי.
המרכז הישראלי לרכש מהווה עבור החברים בו פלטפורמה מצוינת ליצירת קשרים, לאיתור ספקים, להשמת עובדים מיומנים בתחום הרכש, התעדכנות בנושאים החמים בעולם הרכש בארץ ובעולם, התמקצעות, הכשרה ועוד.
חברת הייעוץ שלנו שמחה להנגיש את הידע העצום הזה שנוצר מתוך הרב-שיח ולהעצים את הארגונים שבוחרים שוב ושוב להיעזר בשירותנו.
© כל הזכויות שמורות
רוב המנכ"לים לא מקדישים את הזמן והמחשבה הנדרשים, כדי לקבוע אסטרטגיה ומדיניות, שקשורות לאופן שבו החברות שלהם מוציאות יותר ממחצית מהתקציבים שלהן. לעובדה זו יכול להיות השלכות שליליות עד כדי קיומיות לעתיד החברה.
לפי מחקרים של הרווארד, מנכ"לים מבלים בממוצע רק אחוז אחד מזמנם עם ספקים (7 דקות ביום !), בהתחשב בכך שהוצאות על ספקים – תפקיד הרכש – מהוות יותר ממחצית מהתקציב הכולל של חברה טיפוסית, אין בזה כל הגיון עסקי או ניהולי !
בחברות רבות, אם לא ברובן, הרכש הוא חלק לא זוהר ולא אהוב של הארגון, כשהמנכ"ל מציע למישהו להיות מנהל רכש, הוא בטח לא יפרש את זה כמהלך שיאיץ את הקידום שלו לתפקידי ההנהלה הבכירה. אחת הסיבות לכך שהרכש נדחק לשולים הניהוליים של הארגון, הוא העבודה שרכש הוא דיסציפלינה שאת הערך, הפוטנציאל והיכולות שלה, הנהלות פשוטות עדין לא מבינות!
ברוב החברות והארגונים, המשימה העיקרית של הרכש היא לרכוש מוצרים ושירותים מספקים במחיר הנמוך ביותר. הלחצים על מנכ"לים להתייעלות והרצון לחסוך בהוצאות, הביאו להוראות ומיקוד הרכש שלהם, במציאת ספקים זולים יותר עבור כל אחת מסעיפי ההוצאות של הארגון. כתוצאה מכך, רכש הפך להיות מזוהה עם פרשנות מצומצמת ומוגבלת שהותירה את המנכ"לים עיוורים לפוטנציאל והתרומה העסקית שהרכש יכול להביא לתוצאות העסקיות של החברה.
אם נרכיב לרגע משקפיים חדשות ונסתכל בראייה עסקית נבונה, נבחין מיד כי המיצוב הנכון של הרכש הוא כפונקציה שאחראית לנהל את "מערכת היחסים" עם ספקיה של החברה (על כל ההיבטים שלה). זוהי מחלקת בבואה למחלקות השווק והמכירות שאחראיות לנהל את "מערכות היחסים" עם הלקוחות של החברה. ממשק שכל מנכ"ל והנהלות מקדישות לו את מירב הזמן התקציבים והקשב הניהולי.
בשנים האחרונות אנחנו עדים לסביבה עסקית מאד מאתגרת. זה התחיל במשבר הקורונה וההשלכות המתמשכות שלו על שרשראות האספקה הגלובאליות, ממשיך במלחמה באוקראינה והשלכותיה על שווקי הסחורות בעולם, ולאחרונה הרמת הראש של האינפלציה בכמעט כל מדינות העולם. סביבה זו מביאה מנכ"לים לחפש אחרי גישות ותפיסות חדשות להישרדות ואם תרצו להצלחה בעולם העסקי הגועש.
עומקו של משבר ומחסור ברכיבי טכנולוגיה, הפכה מהר מאד לצונאמי הרסני, שהצליח להבהיל אפילו פוליטיקאים וקובעי מדיניות. בארה"ב החשש שמשבר בסדר גודל שכזה, עלול להותיר צלקת קבועה על עתידה של אמריקה, הביא את הנשיא ג'ו ביידן להורות על סקירה בת מאה יום של עמידות שרשראות האספקה של המדינה למוצרים קריטיים נבחרים. כמעט לא יאומן איך נשיא של המדינה המובילה בעולם קיבל החלטה יוצאת דופן לבצע עבודת מחקר אסטרטגית ומעמיקה על יכולותיה של המדינה להמשכיות תפקודית.
לשמחתנו זה מביא מנכלים רבים בעולם להבנה, כי שינוי התייחסות שלהם ושל החברה כולה, לניהול מערכות היחסים עם הספקים וכפועל יוצא תהליכי הרכש הארגוני, יכול להיות מפתח ליתרון תחרותי בשוק כאוטי.
בתוך הסערה בשווקים, גילו המנכ"לים כי הם עושים פעולות שעד היום היו מחוץ לטווח ההנהגה של החברה. הם הצליחו ביחד עם הרכש לבצע קיצוץ בעלויות תוך שיפור איכות הסחורות והשירותים, תוך הפיכת העסקים שלהם למהירים יותר, חדשניים יותר וברי קיימא יותר. הם גילו שעבודת מיקור נכונה יכולה להביא את העסקים שלהם אפילו למצב טוב הרבה יותר ממה שהיו לפני.
זה מעלה את השאלה – מדוע לא לעשות את זה נכון מהתחלה? האם היינו במשברים כה עמוקים אם מלכתחילה המנכ"לים והחברות היו מקדישים מחשבה, אנרגיה ומשאבים לבצע את המיקור והרכש בצורה אופטימלית ונכונה ולא להסתכל רק על זווית המחיר ?.
אם מנכ"לים ישתמשו ביכולת הספקים והרכש שלהם בתבונה, הם יכולים לעשות הרבה יותר מאשר פשוט להכיל עלויות, הם יכולים לנצל חמישה מקורות קריטיים לקידום היתרון התחרותי: חדשנות, איכות, קיימות, מהירות והפחתת סיכונים.
גם בזמנים הטובים ביותר, מנכ"לים לעתים קרובות מדי לא מצליחים להגשים את השאיפות הנעלות שהציבו לעצמם כאשר הם קיבלו לידיהם את הנהגת החברה. הדחיפות מפריעה לכיבוי השריפות, החשוב וקצר הטווח גוברת על החשיבה ארוכת הטווח, והלחצים הפיננסיים הרבעוניים מקבלים עדיפות.
רבים מהם מחפשים דרכים "לקנות" לעצמם קצת זמן ואת מרחב התמרון, שיאפשר להם לרדוף אחר החלומות שלהם עבור החברה. מניסיוננו, הזמן ומרחב התמרון הם בדיוק מה שגישה מתוחכמת לספקים ולרכש יכולה להציע. מנכ"לים וצוותי ההנהגה שלהם צריכים לנקוט פעולה מהירה ורדיקלית, הם צריכים לשים את הספקים בליבת העסקים שלהם ולהעצים את מנהלי הרכש וארגוניהם, כדי להפיק את הערך המרבי ממערכות יחסים אלה.